Blog: Kæmp for frihed – stop karakterræset

Af Jonathan Simmel, elektriker og Folketingskandidat, Enhedslisten – blogger, Youngnews.dk. 

Både den nye reform af erhvervsuddannelserne og gymnasierne indeholder karakterkrav, uddannelsesdebatten i Danmark er gået fra hvordan vi løfter unges uddannelsesniveau, til hvordan vi afviser dem ved indgangen.
Det lykkedes flertallet af partierne på Christiansborg at sælge historien om, at vi kun kan sikre god uddannelse ved at fjerne ”de dummeste,” så de ikke ødelægger det for resten.
Spøjst nok har vi ellers kunnet klare det glimrende indtil nu, hvor vi har set hvordan unge mennesker, der fejlede deres prøve i folkeskolen, har udviklet sig gennem gymnasiet, eller er blevet landets bedste håndværkere efterfølgende.

Men med nye styringer og effektiviseringer i hele uddannelsessystemet, er der blevet lagt hårde rammer ned alle steder., I folkeskolen skal vi vejes og måles hvert år. Vi skal tidligere og tidligere bestemme, hvilken retning vi ønsker i vores liv – og gud forbyde hvis vi en dag valgte om, og startede på en ny uddannelse.Det nyeste er, at man er begyndt at snakke om ”faglige målsætninger” i børnehaven.Det skal sikre, at vores børn er klar til pølsefabrikken, hvor der er præcise tal på hvor mange der skal uddannes inden for hvert eneste område. På trods af at det ALDRIG er lykkedes politikere at forudsige hvilke brancher der har brug for medarbejdere i fremtiden, det er gået galt hver gang man har forsøgt!

Hvis vi i uddannelsesverden ønsker at kæmpe for frihed over eget liv, er første skridt et opgør med den måde skiftende politikere tænker uddannelse – Vi uddannes som unge mennesker ikke kun for at opfylde et behov for fremtidens virksomheder, men vi kræver retten til at uddannes til hvad vi ønsker som mennesker og hvilket liv vi ønsker at forme. Det kræver helt basalt, at man åbner uddannelserne op igen, at man dropper ”dimensioneringer” (antal på hvor mange der må starte på en uddannelse), mærkelige karakterkrav, og andre styringsredskaber.

Vi skal kæmpe for at få magten over uddannelserne tilbage til os som elever og studerende og at sætte vores ønsker i førersædet. Vi skal kræve et uddannelsessystem, som har fokus på uddannelse og pædagogik.
Noget vi helt klart bør kræve, er et helt opgør med den forfejlede måde at tænke ”evaluering” hvor at man stempler mennesker med et tal.Et tal som ikke kan bruges pædagogisk til personlig udvikling, men alene fortæller hvordan man ligger i forhold til ”gennemsnittet” (f.eks. diskuteres det i disse dage, at for mange modtager et 12 tal… det burde jo ellers være positivt…).
Får vi taget et opgør med hele karaktersystemet, kan vi bruge det som indgang til at få genåbnet uddannelserne, og få indført et evalueringssystem hvor elever og lærer samarbejder om at lave en mundtlig og skriftlig evaluering, som kan bruges som et reelt pædagogisk værktøj til hvordan eleven (og læreren!) kan udvikle sig fagligt og personligt.

Ønsker man at kæmpe for frihed i uddannelsesverden – så er karaktersystemet første fjende!

1101 Total Views 3 Views Today

Be the first to comment on "Blog: Kæmp for frihed – stop karakterræset"

Efterlad en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.


*